Transport papieru

Transport papieru (ang. paper transport / paper handling) to cały mechanizm i proces przesuwania arkuszy papieru przez ścieżkę papieru wewnątrz drukarki, kserokopiarki lub urządzenia wielofunkcyjnego (MFP). Jest to fundamentalna operacja mechaniczna, która umożliwia przetwarzanie dokumentów – od momentu pobrania pojedynczego arkusza z podajnika, przez wszystkie etapy drukowania/kopiowania (np. tworzenie obrazu, utrwalanie), aż do wyrzucenia gotowego wydruku do tacy odbiorczejSprawny transport papieru jest kluczowy dla niezawodnościszybkości i jakości procesu drukowania/kopiowania.

Transport papieru jest realizowany głównie za pomocą systemu rolek i wałków napędzanych przez silniki (najczęściej silniki krokowe lub silniki prądu stałego) i przekładnieRolki transportowe (często wykonane z gumy lub innego materiału o odpowiednim współczynniku tarcia i sprężystości) są umieszczone wzdłuż całej ścieżki papieru i pracują zazwyczaj parami – jedna rolka napędzana (zasilana przez silnik) i jedna rolka dociskowa (swobodnie obracająca się lub również napędzana, dociskająca papier do rolki napędzanej w celu zapewnienia odpowiedniego docisku do transportu). System transportu musi być w stanie obsługiwać różne formatygramatury i rodzaje papieru, z którymi urządzenie jest kompatybilne.

Kluczowe etapy i elementy zaangażowane w transport papieru:

  1. Pobieranie papieru: na początku procesu, system podawania – zawierający rolki pobierania i separator papieru – pobiera pojedynczy arkusz ze stosu w podajniku (kasecie lub tacy uniwersalnej). Rolki pobierania chwytają arkusz, a separator zapewnia, że pobierany jest tylko jeden arkusz na raz.
  2. Wprowadzanie i wyrównanie: pobrany arkusz jest wprowadzany do głównego toru transportowego przez zestaw rolek wprowadzających, które często mają za zadanie wyrównać arkusz (np. obracając go nieznacznie), aby był prawidłowo zorientowany przed dalszymi etapami procesu.
  3. Prowadzenie przez ścieżkę: zestawy rolek transportowych, rozmieszczone strategicznie wzdłuż ścieżki papieruprzesuwają papier przez różne sekcje urządzenia (np. przez obszar tworzenia obrazu, pod bębnem światłoczułym, przez zespół utrwalania). Prowadnice wzdłuż ścieżki papieru zapewniają utrzymanie papieru w odpowiedniej linii i zapobiegają jego przesuwaniu się na boki, falowaniu lub skręcaniu.
  4. Kontrolowanie prędkości i synchronizacja: prędkość obrotu rolek transportowych jest precyzyjnie sterowana przez procesor drukarki. Jest to kluczowe dla synchronizacji ruchu papieru z pracą innych komponentów, takich jak bęben światłoczuły (do prawidłowego naniesienia tonera w odpowiednim miejscu i z właściwym czasem ekspozycji w obszarze transferu) czy zespół utrwalania (aby papier przechodził przez szczelinę utrwalacza z odpowiednią prędkością dla prawidłowego utrwalenia tonera). Niewłaściwa synchronizacja może prowadzić do problemów z jakością wydruku (np. zniekształcenia obrazu, przesunięcia).
  5. Moduł duplex (opcjonalnie): jeśli włączony jest druk dwustronnymechanizm odwracający w module duplex zmienia kierunek transportu papieru po zadrukowaniu jednej strony i kieruje go z powrotem w celu zadrukowania drugiej strony. Wymaga to dodatkowego zestawu rolek i prowadnic w module duplex oraz zmiany kierunku obrotu rolek.
  6. Finiszer (opcjonalnie): jeśli zainstalowany jest finiszerpapier jest transportowany do finisera (zazwyczaj poprzez specjalny tor wyjścia z drukarki) i prowadzony przez jego wewnętrzne mechanizmy (rolkiprowadnicesortowniki) do modułów wykończeniowych (sortowanie, zszywaniedziurkowanieskładaniebroszurowanie).
  7. Wyrzucanie papieru: ostatni zestaw rolek transportowych w ścieżce papieru wypycha gotowy wydruk do tacy odbiorczej.

Niezawodność transportu papieru jest krytyczna dla prawidłowego działania drukarki/kserokopiarki. Problemy z transportem papieru są główną przyczyną zacięć papieru (Paper Jam). Stan rolek transportowych (ich czystośćzużycie gumowej powierzchni, twardość), separatorówprowadnicsilników i czujników w ścieżce papieru ma bezpośredni wpływ na niezawodność transportuPapier o niewłaściwych właściwościach (np. gramaturagrubośćwilgotnośćuszkodzenia arkuszy) jest również częstą przyczyną problemów z transportem.

Konserwacja (regularne czyszczenie rolek i ścieżki papieru z kurzu papierowego i resztek tonerawymiana zużytych materiałów eksploatacyjnych takich jak rolki pobierania i separatory) jest niezbędna do zapewnienia płynnego i niezawodnego transportu papieru i minimalizacji zacięć. W środowiskach o dużym wolumenie drukowania, konserwacja systemu transportu papieru jest kluczowa dla ciągłości pracy i wydajności urządzenia.