Liczba kolorów (np. 4, 5, 6, 8, 10, 12)

Liczba kolorów w drukarce atramentowej (inkjet printer), w tym w drukarkach wielkoformatowych (LFP), odnosi się do całkowitej liczby różnych, indywidualnie podawanych atramentów, które drukarka wykorzystuje w swoim zestawie kolorów (ink set) do tworzenia obrazów. Jest to jeden z kluczowych parametrów specyfikacji drukarki, który bezpośrednio wpływa na jej zdolność do reprodukcji szerokiej gamy barw (gamut barwny), gładkości przejść tonalnych, neutralności szarości oraz możliwości tworzenia efektów specjalnych.

Typowe konfiguracje liczby kolorów i ich znaczenie:

  1. 4 kolory (CMYK):
    • Skład: Cyan (C), Magenta (M), Yellow (Y), Black (K – Key/Czarny).
    • Charakterystyka: Jest to najbardziej podstawowy i powszechnie stosowany zestaw kolorów w druku. Pozwala na uzyskanie szerokiej, ale jednak ograniczonej palety barw poprzez mieszanie tych czterech kolorów procesowych.
    • Zastosowania: Drukarki biurowe, podstawowe drukarki techniczne (CAD/GIS), niektóre podstawowe modele LFP do zastosowań graficznych, gdzie nie jest wymagana najwyższa wierność kolorów ani fotograficzna jakość przejść tonalnych.
    • Ograniczenia: Trudności w reprodukcji niektórych bardzo nasyconych kolorów (np. głębokich czerwieni, zieleni, niebieskich), widoczna ziarnistość w jasnych partiach obrazu i w odcieniach skóry, trudności w uzyskaniu idealnie neutralnych wydruków czarno-białych (mogą mieć dominantę barwną).
  2. 5 kolorów:
    • Typowy skład: CMYK + dodatkowy Czarny. Najczęściej jest to kombinacja Czarnego Matowego (Matte Black – MK) i Czarnego Fotograficznego (Photo Black – PK), gdzie drukarka automatycznie wybiera odpowiedni czarny w zależności od typu używanego medium (MK dla matowych, PK dla błyszczących). Rzadziej może to być CMYK + Szary.
    • Charakterystyka: Główną zaletą jest optymalizacja czerni dla różnych typów podłoży, co prowadzi do lepszej gęstości optycznej i wyglądu czerni.
    • Zastosowania: Niektóre drukarki techniczne i fotograficzne LFP.
  3. 6 kolorów:
    • Najczęstszy skład: CMYK + Jasny Cyjan (Light Cyan – Lc) + Jasna Magenta (Light Magenta – Lm).
    • Charakterystyka: Dodanie jasnych odcieni cyjanu i magenty znacząco poprawia gładkość przejść tonalnych w jasnych obszarach obrazu oraz w odcieniach skóry. Redukuje to widoczność rastra (punktów) i efekt posteryzacji. Jest to bardzo popularna konfiguracja w druku fotograficznym i graficznym.
    • Zastosowania: Wiele drukarek fotograficznych LFP (entry-level i mid-range), drukarki graficzne.
  4. 7 kolorów:
    • Możliwy skład: Np. CMYK + Lc + Lm + Szary (Grey – Gy lub Light Black – Lk).
    • Charakterystyka: Oprócz korzyści z jasnych kolorów, dodanie szarego atramentu pomaga w uzyskaniu bardziej neutralnych wydruków czarno-białych oraz lepszej kontroli nad cieniami i kontrastem w wydrukach kolorowych.
    • Zastosowania: Drukarki fotograficzne i artystyczne.
  5. 8 kolorów:
    • Możliwe składy:
      • CMYK + Lc + Lm + Lk/Gy + dodatkowy odcień szarości (np. Dark Grey – DGy) lub drugi jasny czarny (np. Light Light Black – LLk).
      • CMYK + Lc + Lm + jeden lub dwa kolory rozszerzające gamut (np. Czerwony – R, Zielony – G, Niebieski – B, Pomarańczowy – O).
      • CMYK + Lc + Lm + Lk/Gy + optymalizator połysku (Gloss Optimizer / Chroma Optimizer).
    • Charakterystyka: Zapewnia bardzo wysoką jakość druku fotograficznego z doskonałymi przejściami tonalnymi, neutralnymi szarościami ORAZ/LUB poszerzony gamut barwny dla bardziej nasyconych kolorów.
    • Zastosowania: Profesjonalne drukarki fotograficzne, artystyczne (fine art) i proofingowe.
  6. 9, 10, 11, 12 kolorów (i więcej):
    • Typowy skład: Są to najbardziej zaawansowane zestawy kolorów, często łączące:
      • Podstawowe CMYK.
      • Pełen zestaw jasnych kolorów (Lc, Lm).
      • Wiele odcieni czerni/szarości (np. MK, PK, Gy, LGy, DGy).
      • Kilka kolorów rozszerzających gamut (np. Czerwony, Zielony, Niebieski, Pomarańczowy, Fioletowy).
      • Optymalizator połysku (Gloss Optimizer / Chroma Optimizer).
    • Charakterystyka: Oferują maksymalnie szeroki gamut barwny, najgładsze możliwe przejścia tonalne, doskonałą neutralność w druku monochromatycznym oraz najwyższą wierność odwzorowania kolorów. Pozwalają na bardzo precyzyjną symulację kolorów specjalnych (np. Pantone).
    • Zastosowania: Topowe drukarki fotograficzne, artystyczne, proofingowe, a także niektóre specjalistyczne drukarki do opakowań czy etykiet.
  7. Zestawy z kolorami specjalnymi:
    • Należy również pamiętać o drukarkach, które oprócz standardowych kolorów procesowych i ich wariantów, wykorzystują kolory specjalne, takie jak:
      • Biały (White – Wh): Niezbędny do druku na mediach przezroczystych lub kolorowych. Drukarka z białym atramentem może być np. 5-kolorowa (CMYK+W) lub bardziej rozbudowana.
      • Metaliczny (Metallic – Mt): Np. srebrny.
      • Fluorescencyjny (Fluorescent – Fl).
    • W takich przypadkach liczba kolorów również będzie odpowiednio wyższa.

Wpływ liczby kolorów na:

  • Gamut barwny: Im więcej różnych kolorów podstawowych (zwłaszcza tych rozszerzających gamut jak R, G, B, O, V), tym szerszy zakres barw drukarka jest w stanie zreprodukować.
  • Gładkość przejść tonalnych: Dodatkowe jasne kolory (Lc, Lm) i odcienie szarości znacząco poprawiają ten aspekt.
  • Neutralność druku czarno-białego: Wiele odcieni szarości pozwala na uzyskanie wydruków monochromatycznych bez niepożądanych dominant barwnych.
  • Koszt urządzenia i eksploatacji: Drukarki z większą liczbą kolorów są zazwyczaj droższe w zakupie. Również koszt kompletu atramentów jest wyższy, a zarządzanie większą liczbą kartridży może być bardziej skomplikowane. Zużycie atramentu na poszczególne kolory specjalne może być różne.
  • Złożoność oprogramowania RIP i profili ICC: Precyzyjne zarządzanie wieloma kolorami wymaga zaawansowanego oprogramowania RIP i dokładnych profili ICC dla różnych mediów.

Podsumowanie:

Liczba kolorów w drukarce atramentowej jest bezpośrednim wskaźnikiem jej potencjału w zakresie jakości i wierności reprodukcji barw. Wybór drukarki z odpowiednią liczbą kolorów powinien być podyktowany przede wszystkim specyfiką planowanych zastosowań:

  • Dla prostych rysunków technicznych wystarczą 4 kolory.
  • Dla ogólnej grafiki i podstawowej fotografii 6 kolorów (CMYK+Lc+Lm) jest dobrym kompromisem.
  • Dla profesjonalnej fotografii, sztuki i proofingu, gdzie liczy się każdy niuans, niezbędne są drukarki z 8, 10, 12 lub nawet większą liczbą kolorów.
  • Dla specjalnych zastosowań (druk na ciemnych podłożach, efekty metaliczne) konieczne będą drukarki z dodatkowymi atramentami białymi lub metalicznymi.