Czujnik zacięcia papieru: to nie jeden element, a inteligentny system
Każdy użytkownik drukarki zna komunikat “Zacięcie papieru”. Jednak wbrew pozorom, w drukarce nie ma jednego, magicznego “czujnika zacięcia”. Wykrycie problemu jest w rzeczywistości wynikiem inteligentnej współpracy kilku czujników papieru (opisanych w osobnym artykule) oraz logiki czasowej, zaimplementowanej w oprogramowaniu sterującym drukarki. To system, który działa niczym kontrola ruchu na autostradzie, mierząc czas przejazdu kartki między kolejnymi punktami kontrolnymi.
W tym artykule eksperci MET Printing Solutions wyjaśnią, jak naprawdę działa ten system. Zrozumienie tej logiki pozwoli Ci lepiej diagnozować problemy i odróżnić faktyczne zacięcie od błędu spowodowanego np. zużytymi rolkami.
System punktów kontrolnych i zegar – logika wykrywania zacięć
Wyobraźmy sobie prostą drukarkę z dwoma czujnikami: Czujnikiem Rejestracji (A) tuż za rolkami pobierającymi i Czujnikiem Wyjściowym (B) za zespołem utrwalającym. Procesor drukarki (ECU) ma wgrane precyzyjne dane czasowe.
Oto jak wygląda typowy scenariusz wykrycia zacięcia:
Scenariusz 1: Papier nie dotarł do pierwszego punktu kontrolnego.
- Drukarka uruchamia silnik i rolki pobierające.
- ECU uruchamia wewnętrzny stoper i oczekuje, że w ciągu np. 1 sekundy Czujnik Rejestracji (A) zostanie aktywowany przez czoło kartki.
- Jeśli po upływie tego czasu sygnał z Czujnika A nie nadejdzie, ECU stwierdza: “Zacięcie w obszarze pobierania“.
- Możliwe przyczyny: Zużyte, śliskie rolki pobierające, które nie mogą podnieść kartki; zły rodzaj papieru; zablokowany tor papieru.
Scenariusz 2: Papier utknął w drodze.
- Czujnik A pomyślnie wykrył kartkę. ECU zeruje stoper.
- Teraz ECU wie, że kartka potrzebuje np. 2 sekund, aby przebyć drogę od Czujnika A do Czujnika B. Uruchamia nowy stoper.
- Jeśli po upływie tych 2 sekund Czujnik B nie zostanie aktywowany, ECU stwierdza: “Zacięcie wewnątrz drukarki” (pomiędzy punktem A i B).
- Możliwe przyczyny: Fragment papieru z poprzedniego zacięcia blokuje drogę, uszkodzenie mechanizmu, problem z zespołem utrwalającym.
Scenariusz 3: Papier nie opuścił drukarki.
- Czujnik A wykrył kartkę, a następnie Czujnik B pomyślnie wykrył jej czoło. Wszystko idzie zgodnie z planem.
- ECU wie, że od momentu wykrycia czoła kartki przez Czujnik B, jej ogon powinien opuścić ten czujnik w ciągu np. 0.5 sekundy.
- Jeśli po upływie tego czasu Czujnik B wciąż jest aktywowany (wciąż “widzi” papier), ECU stwierdza: “Zacięcie w obszarze wyjściowym“.
- Możliwe przyczyny: Uszkodzony lub zanieczyszczony zespół utrwalający, który nawinął na siebie kartkę; uszkodzone rolki wyjściowe.
Fałszywe alarmy o zacięciu – gdy logika zawodzi
System ten jest bardzo skuteczny, ale czasem może generować “fałszywe” błędy o zacięciu, mimo że w drukarce nie ma ani skrawka papieru. Dzieje się tak, gdy zawodzi któryś z elementów systemu:
- Zabrudzony lub uszkodzony czujnik papieru: Jeśli np. dźwignia czujnika zablokuje się w pozycji “widzę papier”, drukarka przy próbie startu od razu otrzyma sygnał, że na ścieżce jest przeszkoda i zgłosi zacięcie.
- Zużyte rolki: Jeśli rolki są śliskie, papier może przesuwać się wolniej niż zakłada to oprogramowanie. Nie zdąży on dotrzeć do kolejnego czujnika w zadanym czasie, co system zinterpretuje jako zacięcie.
- Niewłaściwy typ papieru: Użycie zbyt grubego, zbyt śliskiego lub wilgotnego papieru może spowolnić jego transport, prowadząc do błędów czasowych.
Jak poprawnie diagnozować?
Gdy drukarka zgłasza zacięcie, kluczowe jest dokładne sprawdzenie obszaru, który wskazuje. Jeśli jednak po wielokrotnym sprawdzeniu nie znajdujesz w nim papieru, a błąd powraca, najprawdopodobniej problem leży gdzie indziej.
Warto wtedy sprawdzić stan rolek (czy nie są gładkie i błyszczące?) oraz dokładnie oczyścić wszystkie dostępne czujniki papieru (używając sprężonego powietrza). Jeśli to nie pomoże, oznacza to poważniejszy problem mechaniczny lub elektroniczny, który wymaga diagnozy w profesjonalnym serwisie.
Technicy MET Printing Solutions, rozumiejąc logikę działania systemu, potrafią szybko zidentyfikować prawdziwą przyczynę powtarzających się błędów zacięcia – czy to wina czujnika, zużytej mechaniki, czy problemów z elektroniką sterującą.














































