Brak papieru
Brak papieru to podstawowy problem uniemożliwiający drukowanie lub kopiowanie, który oznacza po prostu, że w podajniku lub tacy urządzenia zabrakło arkuszy do zadrukowania. Jest to jedna z najprostszych do zdiagnozowania i rozwiązania sytuacji w obsłudze drukarki czy kopiarki.
Objawy braku papieru są natychmiastowe i wyraźne. Urządzenie zatrzymuje pracę, a na panelu sterowania lub na ekranie komputera pojawia się komunikat błędu lub ostrzeżenie, np. “No Paper”, “Out of Paper”, “Brak papieru w podajniku [nazwa podajnika]”, “Załaduj papier”. Drukarka lub kopiarka może również emitować sygnał dźwiękowy. Często zapala się również kontrolka sygnalizująca konieczność interwencji użytkownika. Wszystkie zadania wysłane do urządzenia pozostają w kolejce drukowania w statusie wstrzymane lub oczekujące.
Przyczyną braku papieru jest wyłącznie zużycie – wszystkie arkusze z danego podajnika zostały pobrane i zadrukowane. Urządzenia wyposażone są w czujniki, zazwyczaj optyczne lub mechaniczne, które wykrywają obecność papieru w tacy. Gdy czujnik “nie widzi” papieru, urządzenie interpretuje to jako brak materiału i generuje odpowiedni komunikat, wstrzymując dalsze operacje wymagające papieru.
Rozwiązanie problemu braku papieru jest niezwykle proste i polega na załadowaniu papieru do odpowiedniego podajnika. Należy postępować w następujący sposób:
- Upewnij się, że posiadasz papier o odpowiednim formacie i typie, zgodnym z ustawieniami zadania lub domyślnymi ustawieniami podajnika.
- Otwórz lub wysuń podajnik wskazany przez komunikat błędu.
- Przygotuj stos papieru – upewnij się, że arkusze są równe, niezagięte i nie mają zszywek czy spinaczy. Wachlowanie stosu przed załadowaniem może pomóc zapobiec pobieraniu wielu arkuszy jednocześnie.
- Włóż papier do podajnika, upewniając się, że krawędzie stosu są wyrównane z prowadnicami podajnika. Nie należy przekraczać maksymalnej pojemności podajnika, często oznaczonej linią.
- Dostosuj prowadnice papieru w podajniku tak, aby ciasno (ale nie za mocno) przylegały do stosu papieru. Jest to kluczowe dla prawidłowego pobierania papieru i uniknięcia zacięć.
- Włóż podajnik z powrotem do urządzenia lub zamknij klapę podajnika.
- Urządzenie powinno automatycznie wykryć papier, usunąć komunikat o błędzie i wznowić przetwarzanie wstrzymanych zadań. W niektórych modelach może być konieczne potwierdzenie na panelu sterowania, że papier został załadowany, lub resetowanie błędu.
Zapobieganie problemowi braku papieru polega głównie na monitorowaniu ilości papieru w podajnikach, zwłaszcza przed rozpoczęciem dużych zadań drukowania. W przypadku urządzeń intensywnie użytkowanych, warto regularnie sprawdzać poziom papieru i uzupełniać go, zanim się całkowicie wyczerpie.
Chociaż problem braku papieru sam w sobie jest banalny, czasami może być mylący. Jeśli komunikat o braku papieru pojawia się, mimo że w podajniku jest papier, może to oznaczać problem z czujnikiem papieru (jest brudny, uszkodzony lub źle skalibrowany) lub problem z mechanizmem pobierania papieru (rolki pobierające są zużyte/brudne i nie są w stanie podać arkusza, mimo jego obecności). W takich sytuacjach proste załadowanie papieru nie rozwiąże problemu i może być konieczne czyszczenie lub wymiana rolek, a w przypadku awarii czujnika – wzywanie serwisu technicznego.