Biblioteki kolorów
Biblioteki kolorów (Color Libraries lub Color Books / Swatch Libraries) to cyfrowe zbiory predefiniowanych kolorów, które są zintegrowane z oprogramowaniem graficznym (np. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, CorelDRAW), oprogramowaniem RIP (Raster Image Processor) oraz czasami bezpośrednio z oprogramowaniem firmowym (firmware) drukarek. Biblioteki kolorów zawierają nazwane lub ponumerowane próbki kolorów wraz z ich dokładnymi definicjami w postaci wartości liczbowych w określonej przestrzeni barwnej (np. L*a*b*, CMYK, RGB) lub jako odwołania do standardowych systemów kolorów (np. PANTONE®, HKS, RAL).
Cel i zastosowanie bibliotek kolorów:
- Standaryzacja i spójność kolorystyczna:
- Umożliwiają projektantom, przygotowalniom i drukarniom posługiwanie się tym samym, zdefiniowanym zestawem kolorów, co zapewnia większą spójność i przewidywalność w całym procesie produkcyjnym.
- Jeśli np. projektant użyje w projekcie koloru “PANTONE 185 C” z cyfrowej biblioteki PANTONE®, drukarnia posiadająca tę samą bibliotekę w swoim oprogramowaniu RIP będzie wiedziała dokładnie, jaki kolor ma być odtworzony (lub zemulowany).
- Łatwy wybór i specyfikacja kolorów:
- Zamiast ręcznie definiować kolory za pomocą suwaków CMYK czy RGB (co może być nieprecyzyjne i subiektywne), użytkownik może wybrać gotowy, nazwany lub ponumerowany kolor z biblioteki.
- Ułatwia to komunikację na temat kolorów – prościej jest powiedzieć “użyj PANTONE Reflex Blue C” niż “użyj C:100 M:73 Y:0 K:2”.
- Obsługa kolorów specjalnych (Spot Colors):
- Biblioteki kolorów są niezbędne do pracy z kolorami spotowymi, takimi jak te z systemu PANTONE®. Zawierają one nie tylko wizualną reprezentację koloru, ale także jego oficjalną definicję (często w postaci wartości L*a*b*), która jest używana przez System Zarządzania Kolorami (CMS) do jak najwierniejszej emulacji tego koloru przy użyciu dostępnych atramentów procesowych drukarki.
- Integracja z wzornikami fizycznymi:
- Cyfrowe biblioteki kolorów (np. PANTONE®) są zazwyczaj odzwierciedleniem fizycznych wzorników kolorów (swatch books). Pozwala to na wybór koloru z fizycznej próbki, a następnie jego precyzyjne odnalezienie i zastosowanie w projekcie cyfrowym.
- Automatyzacja procesów:
- Oprogramowanie RIP może automatycznie rozpoznawać nazwane kolory spotowe z bibliotek użyte w pliku i stosować dla nich specjalne reguły przetwarzania (np. dedykowane krzywe kalibracyjne, specjalne ustawienia rastrowania, konwersję do zoptymalizowanych wartości CMYK+ dla najlepszej emulacji).
Rodzaje bibliotek kolorów:
- Biblioteki systemu PANTONE®:
- Najbardziej rozpowszechnione i uznane na świecie. Obejmują wiele różnych systemów, np.:
- PANTONE® Matching System (PMS): Dla kolorów spotowych (Solid Coated, Solid Uncoated).
- PANTONE® CMYK / Process: Kolory zbudowane z CMYK.
- PANTONE® Color Bridge: Pokazuje kolory spotowe PANTONE® obok ich najbliższych możliwych do uzyskania odpowiedników CMYK.
- PANTONE® Fashion, Home + Interiors (FHI): Dla przemysłu tekstylnego i wnętrzarskiego.
- PANTONE® Metallics, Pastels & Neons.
- Najbardziej rozpowszechnione i uznane na świecie. Obejmują wiele różnych systemów, np.:
- Biblioteki innych systemów kolorów spotowych:
- HKS® (Niemcy), Toyo Ink® (Japonia), DIC Color (Japonia): Inne popularne systemy kolorów spotowych, używane głównie w określonych regionach geograficznych lub branżach.
- Biblioteki kolorów procesowych (CMYK/RGB):
- Mogą to być standardowe biblioteki dostarczane z oprogramowaniem (np. biblioteki kolorów webowych, biblioteki oparte na standardach druku) lub niestandardowe biblioteki tworzone przez użytkowników.
- Biblioteki kolorów specyficzne dla producenta oprogramowania/sprzętu:
- Niektórzy producenci oprogramowania RIP lub drukarek mogą dostarczać własne, zoptymalizowane biblioteki kolorów.
- Biblioteki kolorów branżowych:
- Np. biblioteki kolorów RAL (dla farb i lakierów), biblioteki nici itp.
- Niestandardowe / użytkownika (Custom Color Libraries):
- Użytkownicy mogą tworzyć własne biblioteki zawierające często używane kolory firmowe, kolory specyficzne dla danego projektu lub zmierzone spektrofotometrem z fizycznych próbek.
Jak używane są biblioteki kolorów w druku LFP?
- Projektowanie: Projektant wybiera kolory z odpowiedniej biblioteki w swoim programie graficznym i stosuje je do elementów projektu, definiując je jako kolory spotowe lub procesowe.
- Przygotowanie pliku do druku (Prepress): Informacje o użytych kolorach z bibliotek są zapisywane w pliku (np. PDF).
- Przetwarzanie w RIP: Oprogramowanie RIP odczytuje informacje o kolorach z pliku.
- Jeśli jest to kolor spotowy z obsługiwanej biblioteki (np. PANTONE®), RIP używa swojej wewnętrznej definicji tego koloru (najczęściej L*a*b*) i na podstawie profilu ICC docelowej drukarki i medium, oblicza optymalne wartości atramentów procesowych (np. CMYKOGV), aby jak najwierniej zemulować ten kolor spotowy.
- Jeśli drukarka posiada dedykowane atramenty specjalne (np. biały, metaliczny, fluorescencyjny), które odpowiadają kolorom z biblioteki, RIP może skierować te kolory do odpowiednich kanałów atramentowych.
- Drukowanie: Drukarka nanosi atramenty zgodnie z instrukcjami z RIP-a.
Korzyści z używania bibliotek kolorów:
- Standaryzacja i spójność: Klucz do przewidywalnych rezultatów.
- Efektywność pracy: Szybszy wybór i specyfikacja kolorów.
- Dokładniejsza reprodukcja kolorów specjalnych.
- Ułatwiona komunikacja kolorystyczna.
Aktualizacje bibliotek:
Systemy kolorów (zwłaszcza PANTONE®) są okresowo aktualizowane o nowe kolory. Dlatego ważne jest, aby oprogramowanie graficzne i RIP miały zainstalowane aktualne wersje bibliotek kolorów, aby zapewnić zgodność i dostęp do najnowszych standardów. Niektóre nowsze systemy (np. PANTONE® Connect) opierają się na subskrypcjach i dostępie online do aktualnych bibliotek.
Biblioteki kolorów są niezbędnym narzędziem w profesjonalnym przepływie pracy z kolorem, zapewniając wspólny język i punkt odniesienia dla wszystkich zaangażowanych w proces tworzenia i reprodukcji barw. W druku wielkoformatowym LFP, gdzie często drukuje się materiały brandingowe i grafiki wymagające wierności kolorystycznej, prawidłowe wykorzystanie bibliotek kolorów (zwłaszcza PANTONE®) i możliwości ich emulacji przez system drukujący jest kluczowe.