Backlit (Backlit Film/Fabric)
Backlit (Backlit Film lub Backlit Fabric), często określany również jako materiał do podświetleń lub folia/tkanina transilluminacyjna, to specjalny rodzaj nośnika druku (print media) zaprojektowany do aplikacji, w których wydrukowana grafika jest oświetlana od tyłu (back-lighting). Celem jest uzyskanie żywego, świetlistego i przyciągającego wzrok obrazu, który jest dobrze widoczny zarówno w dzień, jak i w nocy (po włączeniu podświetlenia). Materiały backlit są szeroko stosowane w reklamie, oznakowaniu i dekoracji wnętrz.
Kluczowe cechy i właściwości materiałów backlit:
- Translucencja (Przezierność) i Dyfuzyjność (Diffusion):
- Jest to najważniejsza cecha. Materiały backlit nie są w pełni przezroczyste (jak folia clear) ani całkowicie nieprzezroczyste. Posiadają one zdolność do przepuszczania światła, ale jednocześnie muszą je równomiernie rozpraszać (dyfuzja).
- Równomierne rozproszenie światła jest kluczowe, aby uniknąć widocznych “gorących punktów” (hot spots – jaśniejszych miejsc bezpośrednio za źródłem światła) lub nierównomiernego podświetlenia grafiki. Obraz powinien być jasno i jednolicie oświetlony na całej powierzchni.
- Wysoka jakość druku i nasycenie kolorów:
- Powierzchnia materiałów backlit (zazwyczaj specjalna powłoka) musi być zoptymalizowana pod kątem przyjmowania atramentu i zapewnienia wysokiego nasycenia kolorów, dobrej ostrości i szerokiego gamutu barwnego.
- Kolory na wydruku backlit często wydają się bardziej intensywne i “świetliste” po podświetleniu niż oglądane w świetle odbitym.
- Odpowiednia gęstość optyczna atramentu (Ink Density):
- Aby uzyskać żywe kolory po podświetleniu, grafika drukowana na materiale backlit często wymaga nieco większej gęstości (nasycenia) atramentu niż przy standardowym druku oglądanym w świetle odbitym. Oprogramowanie RIP lub sterownik drukarki może mieć specjalne tryby lub profile dla mediów backlit, które to uwzględniają.
- Czasami stosuje się technikę druku dwuwarstwowego (double strike – dwukrotne naniesienie atramentu) w celu zwiększenia gęstości i nasycenia.
- Materiał bazowy:
- Folie backlit (Backlit Films): Najczęściej wykonane z poliestru (PET) ze względu na jego doskonałą stabilność wymiarową, gładkość powierzchni i dobre właściwości optyczne. Mogą być również na bazie innych tworzyw (np. poliwęglan). Powierzchnia jest zazwyczaj biała, mleczna lub dyfuzyjna.
- Tkaniny backlit (Backlit Fabrics): Specjalne tkaniny poliestrowe (lub inne syntetyczne) o gęstym splocie i właściwościach rozpraszających światło. Są lżejsze niż folie, elastyczne, często odporne na zagniecenia i łatwiejsze w transporcie oraz montażu (np. w systemach ram napinających – SEG). Nadają bardziej “miękki”, tekstylny wygląd.
- Banery winylowe backlit (PVC Backlit Banners): Grubsze, wytrzymałe materiały winylowe przeznaczone do dużych kasetonów zewnętrznych.
- Wykończenie powierzchni:
- Zazwyczaj matowe lub satynowe od strony oglądającego, aby zminimalizować odblaski i zapewnić równomierny wygląd.
- Odporność na temperaturę i warunki (w zależności od zastosowania):
- Materiały do zastosowań zewnętrznych muszą być odporne na wilgoć, zmiany temperatury i promieniowanie UV.
- Ważne jest również, aby materiał nie odkształcał się pod wpływem ciepła generowanego przez źródła światła w kasetonie (choć nowoczesne oświetlenie LED generuje znacznie mniej ciepła).
Zastosowania materiałów backlit:
- Kasetony reklamowe i szyldy podświetlane: W sklepach, restauracjach, kinach, na lotniskach, dworcach, przystankach autobusowych.
- Citylighty: Standardowe nośniki reklamy ulicznej.
- Menu podświetlane: W restauracjach szybkiej obsługi, kawiarniach.
- Stoiska targowe i wystawiennicze: Elementy graficzne przyciągające uwagę.
- Dekoracja wnętrz: Podświetlane panele ścienne, obrazy, elementy sufitów napinanych.
- Punkty informacyjne i mapy podświetlane.
- Reklama na automatach sprzedających, bankomatach.
Drukowanie na materiałach backlit:
- Wymaga drukarki LFP kompatybilnej z danym typem materiału backlit oraz odpowiednich atramentów (eko-solwentowe, lateksowe, UV są często używane dla folii i banerów; sublimacja lub druk bezpośredni dla tkanin).
- Kluczowe jest użycie prawidłowego profilu ICC dla konkretnego medium backlit, który uwzględnia jego właściwości transmisyjne i optymalizuje gęstość atramentu pod kątem podświetlenia.
- Jak wspomniano, czasami stosuje się druk dwuwarstwowy lub specjalne tryby “backlit” w RIP w celu uzyskania odpowiedniego nasycenia i kontrastu po podświetleniu.
- Orientacja druku (czy obraz ma być oglądany od strony zadrukowanej, czy przez grubość materiału) również ma znaczenie.
Materiały backlit są niezwykle efektownym sposobem prezentacji grafiki i informacji, zwłaszcza w warunkach słabego oświetlenia lub nocą. Wybór odpowiedniego materiału (folia vs tkanina, grubość, właściwości dyfuzyjne) oraz staranne przygotowanie i wydrukowanie grafiki są kluczowe dla uzyskania optymalnego, przyciągającego wzrok efektu końcowego.